2 Responses to De macht der gewoonte is een sluipmoordenaar

  1. olaf wijman says:

    Goed stuk Bas. Een goed contractbeheer betaalt zichzelf dubbel en dwars terug.

  2. Frank Koning says:

    Bas, Pater Familias, zoals je weet, denk ik altijd graag met jou mee, liefst ook wat verder vooruit (Prévoyance gaat immers aan management vooraf).
    Je maakt een beeldige analogie tussen relaties verkoop-inkoop en partnerrelaties in het leven. Dat doe je vanzelfsprekend niet voor niets. Maar het valt wel op, juist van jou (in deze tijd)!
    De actuele variant van een bijbelse zevenjaarlijkse cyclus (in privérelaties: The Seven Year Bitch ligt wel erg voor de hand!). De sinus, de bekende regelmatige golfbeweging, in ons (zakelijk) bestaan, vraagt inderdaad om scherpte, attentie en vooral -zelf gestarte- actie, reeds bij het inzetten van de daling om vóór het dieptepunt te weten hoe je weer omhoog kunt sturen. (De sinus kan veelbetekenend ook “holte” betekenen).

    Heel veel communiceren en investeren -in beide levenssferen- is goed en positief bedacht, maar in lange relaties is vaak een heel sterk diep vervlochten referentiekader dat het -alleen met z’n tweeën- uitbreken uit dat referentiekader en die gewoonten heel moeilijk maakt. Zowel zakelijk als privé zie je -als je van buiten af kijkt- die welhaast symbiotische gevangenschappen. Bilaterale en groepsprocessen met reeds langdurig op elkaar inwerkende afhankelijkheden en het zoeken naar continuïteit en zekerheid. Soms heel biologische aanvals- en vlucht-actie en -response.
    Je ziet het in management-teams en ook tussen organisaties. Geconditioneerd gedrag (Skinner Box) en herhaalde actie-reactie-patronen, live of lekker veilig per Email, steeds dieper ingravend. Zie Argyris’ Ladder of Inference (Overcoming organizational defences).

    Relaties hebben dan een katalysator nodig, een van buiten af ingebrachte aanjager en versneller. Een stof die intervenieert en aanzet tot niet-eigen, hybride of vernieuwende processen, maar zelf niet verbruikt wordt. Mensen als jij (en ik) moeten en durven ook zo’n katalysator te zijn. Niet altijd voorzichtig zijn en omzichtig met zaken en mensen omgaan, maar ook durven ruzie en crisis maken!
    Misschien krijg je er wel naam van of slechte naam mee, maar het helpt wel! Aan beide kanten van het proces (ver- en inkoop en ook jij/jullie en ik/wij) lucht het op en kan je -binnen de relatie- als het ware opnieuw beginnen (restart-/reset-processen in de productielijnen).

    In relaties en in organisaties moet het af en toe fors naar ozon ruiken, de typische lucht na een onweersbui (elektrostatische ontlading wordt ook in luchtbehandeling gebruikt om te verfrissen!).

    KomDoeGa, Frank Koning

Plaats een reactie